Simon Eisner såg år 2000 något som ingen annan såg, han såg ett överskott och ett underskott. En efterfrågan och ett utbud. Problemet var bara att de som efterfrågade utbudet inte hade råd att köpa det. För dom var hemlösa.
Från idé till verklighet
Då föddes idén om att skapa en organisation som hanterar matsvinn från livsmedelsindustrin till förmån för utsatta och hemlösa i Sverige. Många efterföljare har kopierat Allwin har kommit sedan dess.
Med en bakgrund inom ekonomi och entreprenör började Simon Eisner att bygga på en affärsmodell för hantering av matsvinn. Välgörenhet var en slumrande sektor, det behövdes nya friska ögon och nya kompetenser för att lyfta välgörenhetssektorn till nästa nivå. Att gå ifrån beroende av donerade medel och kommunala pengar, att gå ifrån att hela tiden reagera till att proaktivt lösa samhällsproblem. Det gör man genom att skapa stabila intäktskällor över tid. Inte förlita sig på skattemedel, donationer, tigga till sig fria lokaler, be om gratis fordon från bilföretag eller gratisarbetare från arbetsförmedlingen.
Jakten på den gudomliga affärsmodellen tog fart. Hur konstruerar, paketerar man och prissätter en tjänst som gör samhället bättre?
Var aldrig den första musen
"Det är sällan första musen som får osten, det får den andra musen"
Citat: Simon Eisner
Att vara först är alltid tillfredsställande för en entreprenör, de som kommer efter konkurrerar eller skapar sina varianter och fokusområden i värdekedjan. Att skapa en helt ny bransch är det inte alla som får var med om under sin livstid vilket entreprenören Simon Eisner ser som sitt största bidrag till att minska matsvinnet. Att visa vägen!
Det sociala företaget Allwin löser samhällsproblemet Matsvinn genom att förena kommersiella affärsmodeller med sociala mål, och därmed skapa ekonomiska, sociala och miljömässiga värde då maten istället för att slängas går till ekonomisk och socialt utsatta behövande.
En bransch växer fram
Idag kryllar det av idéer, projekt, mm runt matsvinn, under 10 år mellan 2004 - 2014 drev Simon Eisner upp en matbanks-organisation som prisades nationellt och inom OECD internationellt.
Idag är Allwin den enda matbanks-organisationen som re-distribuerar mat till utsatta som har en fungerande självständig ekonomi.
Spaltmetrar i Svensk media om Allwin, fick andra att få idéer runt ur matsvinnet kunde minska genom nya sälj-kanaler;
Matsmart, Grundat 2013 - E-handelsplats - ytterligare en säljkanal som går minus
Karma, Grundat 2015 - Rabatterad mat - ytterligare en säljkanal som går minus
Whywaste, Grundat 2015 - Rabatterad mat - ytterligare en säljkanal som går minus
Matmissionen, 2015 - Rabatterad mat - ytterligare en säljkanal som går minus
Att UNDP´s GLOBALA MÅL NR 12 skulle handla om just minska matsvinn visste man inget om 2004.

MÅL NR 12.3 MINSKA MATSVINNET GLOBALT MED 50%
ALLWIN ERBJUDER
o Företag slipper betala för att maten eldas upp, utan betalar istället för att maten redistribueras
o Människor i nöd som behöver få tillgång till gratis mat.
o Miljövinster uppstår när maten konsumeras istället för att slängas.
o Nya jobb skapas genom anställda chaufförer.
o Nya intäkter för staten: Allwin betalar arbetsgivaravgifter och de anställda skatt.
o Ovan betyder att matsvinn räddas utan att skattebetalarna behöver plocka upp notan.
= Vinnarna är: Staten, människorna och miljön. Win-Win-Win med ALLWIN.
#matbank #cirkulärekonomi #regeringen #matsvinn #allwin #lidl #slu #samma #coop #ica #crs #simoneisner #svenskakyrkan #samhall #jordbruksverket #socialtföretagande #naturvårdsverket #livsmedelsverket #entreprenörskap
Comments