Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
En stor punkt i samarbetetet är minskandet av matsvinn.
I bilder ser ni de globala hållbarhetsmålen SDGS.
En punkt handlar om Matsvinn där Allwin har jobbat med LIDL Sverige i över 10 år.
Skydda och bevarande och främjande av biologisk mångfald
Ansvarsfull förvaltning av vattenresurser
Klimatskydd genom vetenskapsbaserade klimatmål
Säkerställa spårbara leveranskedjor där råvarorna inte kommer från avskogade områden eller marker som konverterats från sina naturliga ekosystem
Ansvarsfulla inköp av riskråvaror som palmolja, soja, kakao, te, kaffe, trä och pappersprodukter
Ansvarsfulla inköp av fisk och skaldjur samt värnande av kritiska fiskeområden och bestånd
Opinionsbilda för mer medvetna, hållbara kostvanor och konsumtion
Minskning och förebyggande av matsvinn
#producentansvar #matsvinn
Comments